Om din laddbox inte fungerar som förväntat kan du följa denna guide för att hitta felet och eventuellt åtgärda det själv.
Börja med att kontrollera lamporna
Se vad de olika färgerna på Zaptec Go betyder i vår färgguide som du hittar här.
Vanliga problem:
-
Laddboxen startar inte laddning.
-
Laddboxen slutar ladda efter en kort stund.
Steg för felsökning
-
Kontrollera serienumret
-
Serienumret börjar på ZA.
-
Du hittar det i Zaptec-appen, via QR-koden på boxen eller på boxens högra undersida.
-
Om du kontaktar support – ha serienumret redo.
-
-
Testa med en annan bil
-
Ibland beror problemet på inställningar i bilen.
-
-
Kontrollera kabeln
-
Tryck laddkabelns munstycke uppåt när du ansluter → det ska höras ett litet klick.
-
Testa även med en annan kabel.
-
-
Kontrollera scheman och begränsningar
-
Finns scheman eller strömbegränsningar i laddboxen, bilen eller lastbalanseraren?
-
Dessa kan stoppa laddningen vid vissa tider.
-
Om du har lastbalansering
-
Eco Mode i Zaptec-appen fungerar inte med en lastbalanserare.
-
Kontrollera att lastbalanseraren har Wi-Fi-signal på 2,4 GHz.
-
Se om det finns ett inlagt schema i appen för din lastbalanserare – detta kan påverka laddningen.
-
Testa att sätta laddboxen i fristående läge.
Om problemet försvinner vet du att det ligger hos lastbalanseraren och inte boxen.
Mer information finns på Zaptec's hemsida.