Nedan listar vi tre punkter som är avgörande för att produkterna ska kunna ansluta till ditt WiFi.
1. WiFi-nätverket måste vara 2,4 GHz (inte blandat med 5 GHz)
Om du har ett mesh-nätverk (t.ex. Google Nest, TP-Link Deco, Netgear Orbi) som automatiskt blandar 2,4 och 5 GHz, kan det störa uppkopplingen.
Lösning: Skapa ett gästnätverk med endast 2,4 GHz
Skapa ett gästnätverk med endast 2,4 GHz via din routerapp:
- Gå till “Gästnätverk”.
- Skapa ett nytt namn, t.ex.
DittNamn-24GHz. - Välj endast 2,4 GHz-band.
- Undvik specialtecken i nätverksnamn och lösenord (! @ # & % osv).
- Spara – och anslut produkten till detta nätverk.
Tips:
Sök på “[din routermodell] 2.4 GHz guest network” om du behöver vägledning.
Stå gärna vid platsen där WiFi krävs när du ansluter, för att få fram korrekt signal.
2. Nätverket är inte lägre än -80 dBm.
Du kan mäta signalstyrkan på platsen med hjälp av din mobiltelefon och en app.
Apple Store (för iPhone (iOS):
Steg-för-steg:
-
Ladda ner "AirPort Utility" från App Store som ser ut såhär:

-
Gå till Inställningar > AirPort Utility > Aktivera Wi-Fi Scanner.
-
Aktivera “Wi-Fi Scanner”.
-
Öppna sedan appen AirPort Utility och tryck på Wi-Fi Scan uppe till höger.
-
Tryck på Scan (du kan justera tiden först).
-
När scanningen är klar, leta efter ditt nätverksnamn (SSID).
-
Du får se signalstyrka i dBm (t.ex. -50 dBm = stark signal, -80 dBm = svag).
- Vi godkänner en signal som inte är lägre än -80 dBm (det vill säga, -75 dBm är godkänt, -90 dBm är ej godkänt.
Google Play (för Android):
Steg-för-steg:
-
Ladda ner “WiFi Analyzer” från Google Play som ser ut såhär:

-
Öppna appen.
-
Gå till platsen vid elmätaren.
-
Leta efter ditt WiFi-namn (SSID).
-
Du ser signalstyrkan direkt i dBm (t.ex. -45 dBm).
-
Vi godkänner en signal som inte är lägre än -80 dBm (det vill säga, -75 dBm är godkänt, -90 dBm är ej godkänt.
3. WiFi namnet och lösenordet innehåller inte specialtecken (! ? @ # & % § () [] {} $).
Detta gäller inte vid alla fall, men är något vi märkt kan orsaka problem vid anslutning till vissa produkter.
4. Om du behöver ytterligare hjälp?
Vänligen kontakta den tekniska supporten för din router eller din bredbandsleverantör.