Vanliga problem:
1. Laddningen pausar, stoppar eller sätter inte igång. Vad kan detta bero på?
Åtgärdsförslag:
Gå in på laddaren i appen.
Tryck på kugghjulet och gå in på “Powersmart”.
Tryck på maxeffekt och ställ in det på den maximala laddeffekten som du ska ha om den inte är rätt inställd i nuläget.
2. Varför funkar inte min eco-mode?
Eco-mode funktionen funkar inte om du inte har ett elavtal med timpris.
Om du har en lastbalansering till laddboxen gäller även nedanstående:
3. Laddningen pausar.
Åtgärdsförslag:
- Problemet kan bero på övrig elförbrukning. Testa stäng av annan elförbrukning medan du laddar och se ifall det fungerar bättre.
- Finns där någon inställning i bilen som kan begränsa?
- Testa uppdatera laddboxen och/eller lastbalanseraren.
- Kolla ifall Power-smart är aktiverat. Det gör du genom att gå in i appen och gå in under “mina laddare”. Sedan trycker du på laddaren (laddboxens namn). Därefter kommer du till en liten karta med ett litet kugghjul. Tryck på kugghjulet. Där kommer du in på lite ladd-inställningar. Kolla ifall du har “power-smart” eller "eco-mode" aktiverat. Är den av, kan man trycka på power-smart ändå för att komma vidare in bland fler inställningar. Isåfall kan man se ladd-schemat, max-effekt, eco-mode etc. Tryck dig vidare för att se vilken Ampere-styrka laddningen är inställd på. Ställ in den på max den huvudsäkring du har i Ampere. Har du 16A kan du ställa den på 15A och har du 20A kan du ställa den på 19A om det inte redan är rätt inställt.
Hur ser det ut med WiFi vid elmätaren i huvudcentralen?
Hur länge har problemet pågått?
Vad har du för bilmodell?
Har något ändrats då problemet uppstod?
Har du gjort någon uppdatering i appen eller i bilen?
Hjälper inget av ovanstående får du gärna kontakta oss, så hjälper vi dig. Det kan isåfall vara bra om du har svar på följande frågor:
Hur länge har problemet pågått?
Vad har du för bilmodell?
Har något ändrats då problemet uppstod?
Har du gjort någon uppdatering i appen eller i bilen?
Vad har du för huvudsäkring?